.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
تالاب بوجاق گيلان ،سايت مهم پرنده‌ نگري کشور

بوستان ملى خشکى - دريايى "بوجاق" پس از تالاب بين المللى انزلى و اميرکلايه لاهيجان يکى ديگر از عرصه هاى مهم تالابى و طبيعى استان گيلان است.
به گزارش شمال نیوز به نقل از مهر، اين محيط طبيعى که در بخش بندرکياشهر، حدود ??کيلومترى آستانه اشرفيه در شرق استان گيلان واقع شده است، از نظر کارشناسان و دست اندرکاران علوم طبيعى به دليل برخوردارى از جاذبه هاى گردشگرى و زيست محيطى از عرصه هاى طبيعى منحصر به فرد کشور محسوب مى شود.

اين منطقه با سه هزار و ??? هکتار وسعت، تنها پارک ملى خشکى - دريايى ثبت شده در کشور است که از جنوب به بخشهاى بندر کياشهر و زيباکنار، از غرب به رودخانه اوشمک، از شرق به ايستگاه راديويى اميرکياسر و از شمال به عمق شش مترى درياى خزر در منطقه کياشهر محدود شده است.

اين پارک که يکى از زيبايى هاى طبيعى گيلان و کشور محسوب مى شود از مجموع وسعت سه هزار و ??? هکتارى آن، ??? هکتار داراى پوشش تالابى، يک هزار و ??? هکتار محوطه دريايى و بقيه محيط خشکى است.

پارک ملى "بوجاق" که به عنوان "پارک ملى خشکى دريايى" به ثبت رسيد در گذشته تنها به منطقه اى شکار ممنوع محدود مى شد و اکنون به عنوان يکى از مناطق مهم علمى، تحقيقاتى و تفريحى کشور و استان گيلان مطرح است که در صورت سرمايه گذارى هاى صحيح و ايجاد زيرساختهاى مناسب، زمينه بهره ورى از قابليتهاى فراوان اين عرصه طبيعى فراهم خواهد شد.

اين پارک ملى در واقع مامنى امن و محيطى طبيعى براى زندگى بيش از ??? گونه پرنده مهاجر است، روند مهاجرت پرندگان به اين زيستگاه طى سالهاى اخير افزايش يافته به گونه اى که اين منطقه در زمستان سال گذشته شاهد فرود کم سابقه صدها هزار قطعه پرنده مهاجر از گونه هاى مختلف قو، درنا، غاز، گيلار، چنگر، فلامينگو، پرستوى دريايى و انواع پرندگان آبزى و کنارآبزى بود.

تالاب بوجاق علاوه بر ميزبانى گونه هاى مختلف پرنده، زيستگاه بيش از ?? گونه ماهى و آبزيان بومى و مهاجر است و از معدود زيستگاه هاى "فک خزرى" تنها پستاندار درياى خزر است.

بوستان خشکى - دريايى بوجاق، دلتاى رودخانه سفيدرود را در قلب خود جاى داده است و اين رودخانه پرجوش و خروش، خستگى صدها کيلومتر مسير از کردستان تا درياى خزر را در اين منطقه از تن مى زدايد و در گستره تالاب بوجاق آرام مى گيرد تا به اين محيط طبيعى حيات و جاذبه بيشترى اهداء کند.

پارک ملى بوجاق، با وجود اين همه قابليت و جاذبه، کمتر مورد توجه گردشگران بوده است و جز چند آلونک و يک پل چوبى ارتباطى از هيچ امکان ديگرى برخوردار نيست.

مديرکل محيط زيست گيلان دراين ارتباط گفت: پارک ملي بوجاق کياشهر به لحاظ خشکي و دريايي بودن در نوع خود بي نظير و منحصر به فرد است.

کامران زلفي نژاد بيان داشت: اين پارک به دليل ويژگي خشکي و دريايي پرندگان گوناگوني را به سمت خود مي کشد.

وي گفت: عبور رودخانه سفيدرود از اين پارک و قرار گرفتن در حاشيه دريايي خزر، وجود آبندانهاي مختلف در حوزه پارک ملي بوجاق، هوايي معتدل و برنامه هاي حفاظتي محيط زيست پارک ملي خشکي دريايي کياشهر به محل مناسبي براي زمستان گذاراني پرندگان مهاجر تبديل شده است.

زلفي نژاد اعلام کرد: اين پارک به دليل اکوسيستم وسيع، پرنده هاي آبزي، کنارآبزي و خشک زي را در خود جاي داده است.

اين مقام مسئول در محيط زيست گيلان بيان داشت: زيست گونه هاي مختلف پرندگان در اين پارک موجب حضور گردشگران علاقه مند به طبيعت در پاک بوجاق و باعث رونق اکوتوريسم گردشگري طبيعي در اين منطقه شده است.

زلفي نژاد همچنين با اعلام اينکه پارک ملي بوجاق، سايت مهم پرنده‌ نگري کشور معرفي شده است، يادآور شد: طبق سرشماري هاي انجام شده تاکنون بيش از 236گونه پرنده در اين منطقه شناسايي شده است.

اين مقام مسئول ادامه داد: در کل ايران حدود 520 گونه پرنده وجود دارد که بيش از 250 گونه يعني بيش از نصف کل پرندگان ايران در استان گيلان زيست مي کنند.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.038 seconds.